Wednesday, April 13, 2011

اندريا





يا الزارعنك في الصريف أندريا.. بسقيك بلا خريف
كان ما الصبر تكليف اندريا.. من بيتكم ما بقيف
حلاوة القرطاس اندريا.. يا الفي الخشيم تنماص
لو ما كلام الناس اندريا .. برحل معاك خماص
نشلعه ونبنيه أندريا.. وما تقولوا عاجبني
همك طاردني اندريا ..تفسيرك غالبني
القمري قوقا وطار اندريا .. خلاني للافكار
خلاني للافكار اندريا.. بالكبري قوقا وطار
اللوري جا منقل اندريا.. وشايل قزاز الخل
اموت ويدفنوني اندريا.. قدام شركة الشل





يحكى ان فى خمسينيات القرن الماضى، فى واحدة من مناطق كردفان..كان هنالك شاب من ابناء الجنوب يدعى (اندريا) فى الثلاثينات من العمر..كان يعمل فى حرس الصيد.. اشتهر اندريه بالكثير من الصفات الجميلة و التى جعلت منه محط اعجاب الجميع..فقد كان دقيق التصويب بالبندقية، شجاعا، يمتلك الفراسة و يجيد قص الاثر..و هكذا طبقت شهرته الافاق.. و اصبح كل رجل يمتلك شئ من صفاته يكنى باندريه.




طيب انا كان نفسي اقابل اندريا واقوله انت اول واحد اشوفه البنات بتقول فيه شعر واقوله اني نفسي ابقي زيك والبنات تقول برده فيا شعر .


اندريا كان ليه في كل بلد محبوبه بس انا مش حينفع اعمل زيه لاني مش بسافر كتير ولو سافرت بيبقي يوم واحد وارجع لبلدنا علطول مش بطول في السفريه .



اندريا بيرقص كويس جدا وعلشان كده البنات بتحبه علشان كده اكيد الخاصيه دي مش عندي وكمان انا معنديش جلابيه بيضا علشان ارقص بيها انا لما بروح الحنه بقف علي جنب وبستني اكل طبق العشا واروح علطول.



اندريا هربان من العداله وعلشان كده البنات بتحبه بس انا ملتزم ومبهربش من العداله ده حتي في الثوره انا محدفتش ولا طوبه علي اي عسكري امن مركزي وكنت بقول سلميه..سلميه.



اندريا شجاع جدا وعلشان كده البنات بتحبه انا برده شجاع بس مش جدا يعني لو بتمشي علي البحر مع صاحبتي وشويه شباب ضايقوها او ضايقوني بكلمه مش حعرف ارد عليهم حتجاهلم وحمشي بسرعه واجرها من ايديها علشان متقولش كلمه ممكن تضايقهم وتخليهم يتهورو زياده .



اندريا كيس فطن عنده فراسه علشان كده البنات بتحبه بس انا معنديش فراسه خالص لما البنت بتتدلع عليا مببقاش عارف هي بترمي علي جواز ولا عايزه تنام معايا وخلاص دايما بعكس الامور وفي الاخر بخسر البنت ومش بتجوز ومش بنام مع حد.



اندريا شغال في شركه شل (الصبح في حرس الصيد وبالليل في شركه شل)  وعلشان كده البنات بتحبه انا بقي لسه متخرج ومستني الجيش ومش عارف لما اخرج من الجيش حلاقي شغل ولا لأ.



اندريه لسانه حلو واسلوبه ممتع في الكلام وعينه بتلمع لما بيتحمس وعلشان كده البنات بتحبه انا بقي مش بعرف اتكلم كويس وبتكسف لما اجي اكلم بنت .كلامي بيطلع مرتبك ومتلخبط وملوش معني ولابس نضاره يعني حتي لو عيني لمعت وانا بتكلم بحماسه محدش حيشوفها وهي بتلمع .



علشان كده انا مش اندريا ومحدش موافق يناديني باندريا

No comments: