Saturday, December 31, 2011

حديث الاربعاء


 
قال الامام المالتي (رضي الله عنه)
اذا نجحت الثورة كاملة فانها تكون قد فشلت
صدق الامام

Wednesday, December 28, 2011

قُتل كليطه





امبارح وانا مروح لقيت معظم المحلات اللي كنت بعدي عليها في الوقت ده في طريقي للبيت قافله وفيه جو كئيب كده في الشارع 
عرفت ان الليطه مات بمعني اصح اندبح في الشارع اللي انا كنت ماشي فيه  وقت متاخر
 

عمرو : الواد هشام صابونه بتاع شارع 63 يا عيني مسك الواد الليطه بهدله بالكرباج وبعد لما الوله اغمي عليه راح نزل بالسيف ودبحه زي الخروف وهرب ولسه متجابش لحد دلوقتي ربنا يستر

باشمهندس محمد : امبارح النسوان حطو الواد ليطه في عربيه نقل حمرا  وركبو حواليه علي الصندوق الخلفي وراحو بيه علي المبره بس الواد فيس منهم في السكه فرجعو ومكملوش للمستشفي وكانو بيصوتو علي الليطه وهما راكبين حواليه علي العربيه النقل

محمد النجاح : الظابط جه امبارح ولما لقي في عوء خد بعضه وساب الشارع ورجع للقسم بكل برود 

بشار : الواد ليطه وهو بيندبح اخر كلمه قالها " لا اله الا الله صابونه عدو الله"

حسني : الليطه معندهوش اخوات صبيان وليه اتنين ولاد عم صنايعيه بس ملهمش في حاجه ومش  حيعرفو يعملو حاجه لهشام صابونه يعني الواد الليطه راح فطيس

  انك ممكن تشوف هشام صابونه بعد كده وعارف انه هو اللي قتل ابنك ومش عارف تعمله حاجه فيها عجز خانق (تقريبا الدعاء بتاع قهر الرجال ده تنزل للمواقف اللي شبه حالات الليطه)

انا بعد المغرب اتشطفت ولبست ورحت اسمع ربع في شادر الليطه ، الراجل ابو الليطه سلم عليا وكأنه مش شايفني رغم انه بيرمي عليا السلام يوميا
لما خلصت الربع ورجعت البيت لقيت جارتنا اللي في الوش لسه راجعه برده من عزا النسوان وبتحكي لأمي تفاصيل قتل الليطه بس المره دي الروايه من بق ام ليطه

لما جارتنا قفلت باب الشقه وراها بعد لما اخدت قعدتها عرفت اد ايه اننا شعب زراط وليس هكذا قتل الليطه 


الليطه ديلر متواضع في شارع 66 كان بياخد بضاعه من هشام صابونه وبيصرفها مفيش جديد في القصه ، اليوم اللي اندبح فيه الليطه الصبح في عيال غفلته في شريط فراوله وهربو مدفعوش حقه بعد صلاه الضهر لما ليطه بيسلم ورديه راح يحاسب هشام وطبعا الحساب ناقص منه شريط فراوله قام هشام ملطش لليطه علي خفيف وسبله الدين وخلص الموضوع.

الليطه رجع البيت ووقف يشرب سيجاره مانشستر في البلكونه وفجأه صعبت عليه نفسه وحس انه عايز ينتقم من هشام ويعمل معاه اي نمره
استني لبعد المغرب وراح جاب شومه ونزل خد احمد ابن خالته وقالو يروحو يعاركو هشام لقو باني واقف علي ناصيه صلاح الدين سألهم رايحين فين عرف القصه وتحمس وراح معاهم وللحظ ده كان في مجية صابونه.

طبعا هشام ضرب العيال التلاته ورجع علي 63 ، وهو ماشي ليطه كان عايز يغفله ويضربه من ضهره راح هشام جه علي جنب وحاول يهوشه بالمطواه علشان يخليه يبعد ويمشي راحت المطواه جت في رقبه الليطه في وريد بالغلط

باني واحمد ابن خالته هربو وهشام وقف توكتوك وحط الليطه فيه وطلع بيه علي المبره.

ابو ليطه عنده عربيه نقل حمرا لما جاله الخبر طلع ورا الليطه والنسوان ركبت علي الصندوق راحو المبره لقو الليطه بس وهشام كان خلع
المبره قالتلهم ده مات خدوه بقي رجعوه مكانه علشان البوليس لما يجي وفعلا رجعو الليطه جنب الرصيف مكان الحادثه والظابط جه عاين المكان واتصل ببتوع البحث الجنائي علشان يحضرو يخلصو الموضوع وطلب من ابو الليطه الانتظار راح ابو الليطه مرضيش واتعارك مع الظابط راح الظابط خد الناس اللي معاه ومشي وابو الليطه اتصل بالاسعاف تيجي تشيل الليطه.

الظابط لما رجع القسم لقي هشام مستنيه علشان يسلم نفسه.

جارتنا قاليتلي ان المفروض كانو يصلوا العصر علي الليطه بس الاسعاف جت متأخره والجامع كان قفل فصلوا علي الليطه في الشارع والدنيا بتشتي وربنا يحسن ختامنا كلنا.

اللِّيطَةُ : قشرةُ القصبةِ والقَوسِ والقناةِ وكلِّ شيءٍ له متانة. والجمع : لِيطٌ، ولِيَاطٌ، وألْياطٌ.

Sunday, December 25, 2011

بجرالله في زرع الله





في علم الاسلام السياسي في حاجه اسمها الحالات ، يعني ارمله عندها عيال او زوج عاطل عن العمل نتيجه عاهه او مرض او حتي رجل عجوز يعيش علي معاش السادات فقط 

الناس دي مجدول عناوينها وارقام تليفونتها وبيطلعلها شهريه منتظمه ، في نفس الوقت دول المخزون الانتخابي الاستراتيجي لمخرج الشهريات 

يحكي  في غزوه الصناديق الاخيره ان اخوان خورشيد وحوض 10 بأبيس رفضوا استخدام الحالات ككتله انتخابيه في دائره المنتزه 
ويحكي ان الدعوه السلفيه  بنفس المنطقه قالت جمله واحده ( زي ما الناس الطيبه دي بتعمل خير احنا لازم نقف مع الناس الطيبه دي في الانتخابات وإلا الخير حينقطع )

بكاء سيده حوض 10 بأبيس بعد علمها بانقطاع شهريه الدعوه السلفيه التي نما لعلمها تأييد السيده للميزان في الغزوه الاخيره لم يقابله الرب في الاعاده سوي  بأرسال ملائكه  بيض بأجنحه تؤيد مرشحي الميزان في الدائره وتسقط المتحدث الرسمي باسم الدعوه

أما ان للمتحدث باسم الدعوه ان يعرف ربها



Friday, December 16, 2011

لا كينييلا...البرشطه الاولي علي خالد يوسف




"الساعة الكاسيو المزودة بألة حاسبة تشير إلى التاسعة إلا عشر دقائق، كتاب المعاصر الرياضيات مفتوح في منتصفه، دائرة حمراء حول مسألة في منتصف الصفحة ، الأربعاء الأخير في شهر مايو، أربعاء ما قبل سبت إختبار نهاية العام في الجبر.
هناك رغبة عارمة في فتح الملزمة الأخيرة الخاصة بحلول المسائل، ترفض الفكرة خاصة عندما والدك يبلغك بأن العالم كله وليس مسائل الجبر فقط تسير طبقاً لمنطق ما، أصوات المباراة المحتدمة في الشارع من أبناء الجيران من المنتمين للمرحلة الإبتدائية تقتحم نافذة الغرفة.
الحسد يدفعك للذهاب والتسلل سراً حيث زر التلفاز، انت تصلي لكي لا يتم "فقسك"، كل شيء يمر بطيئاً، إعلانات قاصد كريم، قبنوري، الشمعدان، جيلي كولا، جيرسي، الساعة التاسعة وباقي خمس دقائق، جنونك يصل إلى ذورته عندما ترى أن ست دقائق قد تجاوزت التاسعة، لا أمل، يبدو أن القمر الصناعي سقط في البحر، كابوس قصير لا يقطعه سوى وجه منى عبد الوهاب ومن ورائها تلك الخلفية القرمزية اللون.
إسم مارسيليا ورد ستار على شفتيها تسقطان على مسامعي كترانيم دينية، من الخلفية القرمزية إلى الصور الأولى من ملعب باري، تلك الألوان، اللون الأحمر البرتقالي الخاص باخر ساعة نهار يكسو سماء إيطاليا، جان بيير بابان وعبيدي بيليه وكريس وودل، روبرت بروزينتشكي، وبانشيف يدخلون الملعب، كل إسم كان على مدار عام كامل مجرد قصاصة ورق من مجلة الأهرام الرياضي أو لقطة يتم قطعها من منتصفها من كل نشرة أخبار الساعة التاسعة أصبح شحماً ولحماً الآن، أهازيج جمهور مارسيليا وألعاب رد ستار النارية هي الجنة، إنها أجمل 90 دقيقة في حياتك مؤقتاً قبل أن تعود "للقفص" مجدداً، قبل أن تعود لمسألة الجبر التي لا حل لها"


ده مش اسلوب كتابه المقالات الرياضيه باللغه العربيه علي الاطلاق دي مقاله لصحفي في كوريري ديللو سبورت الايطاليه مع اختلاف ان مفيش كتاب المعاصر هناك.
لما تقرا مقاله لشوبير او محمود معروف او حتي حسن المستكاوي لازم بقي تتوقف وتسأل مين يا اخوانا الراجل اللي فوق ده الناس القديمه دي مفهمتوش اللعبه هنا ماشيه ازاي ولا ايه
خالد يوسف شاب مصري خريج تجاره عين شمس  دارس سينما ومسرح لمده 6 سنوات وتقريبا اخد ماستر في المسرح قريب ، المعلم اول ما ظهر في الكتابه الرياضيه كان في الدستور الرياضي بعد كده اتنقل في كذا حاجه اونلاين لحد اما استقر في فيلجول2003 ورغم اني مخدتش بالي منه الا من 6 شهور بس وتقريبا مع ظهور سلسله المقالات الاشهر له ( لا كينييلا )

*لا كينييلا: القائمة الأسبوعية الخاصة بالمباريات التي يحق المراهنة على نتائجها في إسبانيا ، القائمة مكونة من 10 مباريات في الليجا ، و5 مباريات من القسم الثاني (لا سيجوندا (

هو مش بس بيكتب في الرياضه لا كمان بيكتب في السينما  والمسرح كان ليه شغل في مجله اليوم السابع وموقع ام بي سي وجريده القاهره ، علي فكره هو مخرج وممثل كمان
هو بيحب حنا مينا ،الطاهر وطار، تشارلز بوكوفسكي ، الآن جينسبرج ، كيروجا ، تشيكوف ، كيرواك وذكر اسم كاتب تشيلي لم اسمع عنه من قبل وهو بولانيو
طبعا المعلم بيقرا باربع لغات ( انجليزي، برتغالي ، اسباني ، ايطالي ) وبيتكلم عربي بالعافيه زي ايمن سعيد بتاع انبي سابقا
علي ايه حال هو يستحق الاشاده والتنويه ككاتب مقال رياضي مختلف وجديد تماما علي الذائقه العربيه بتخليك كل مره امام قطعه ادبيه تستحق الاستهلاك مرات عديده
ازمته بالنسبه ليا انه اولا مش مهندس ثانيا مش من اسكندريه ومش نوبي حتي ( الرب يتولاه بقي )
بيكتب قصص !!!  وحننشره هنا في البنيكه حاجه حصري علشان التزييط والمحبه




Thursday, December 15, 2011

رشفه اليوم



رشن مم , رشن مم اند سن , جانج بانج , انال , بي او في . جراني , ميلف
 
 

Wednesday, December 7, 2011

عبمنعم




اسم النبي حارسك وصاينك وضامنك
يا طعم يا نايتي

Monday, December 5, 2011

ترشيحات قناة ميلودي لجوله الاعاده في الرمل








اللي يقولك رصف واللي يقولك صرف واللي يقولك صرف ورصف.. عيال وسخه

ادعم طارق طلعت مصطفي وان سب ولعن واستمني بيسراه في ليالي الصيف الحاره
 
بوبي

Sunday, November 27, 2011

ترشيحات لاميتا فرنجيه لانتخابات مجلس الشعب عن دائره المنتزه



لاميتا فرنجيه بتأيد قائمه تحالف الثوره مستمره رمز الهرم 
وحتخلص فنجان الشاي وحننزل سوا نوزع الورق بتاع التحالف
 
 


لاميتا فرنجيه بتأيد صفوان محمد فرغلي السيد المرشح فئات رمز حورس 
هي قالتلي الكلام ده وانا بقفلها سوسته الفستان
 
 


الفقره الضاحكه بقي اني كنت بفكر البوسه دي بتبعتهالي اتاري دي مش ليا 
البوسه كانت ل عبد الفتاح محمد عبد الفتاح مرشح العمال عن الكتله المصريه رمز شبكه كوره السله


Sunday, October 30, 2011

المعرض الشرقمديني





أرض المعارض اللي في طريق مصطفي كامل (الراس السودا)  مكان ملائم جدا لاقامه معرض للكتاب بالاسكندريه المكان واسع وفيه حمامات نظيفه وواسعه خارج القاعات وملحف بها قاعه علي شكل هرم لاقامه العروض الفنيه  وتوجد عده كافيتريات ملحقه بالمكان لخدمه الرواد وايضا جراج صغير للسيارات .

انا مش فاهم بقي ليه حاله التذمر المزعجه اللي بشوفها من دور النشر والعاملين فيها من المعرض ومكانه الجديد بدلا من ارض الكوته بكامب شيزار ، البهوات ميعرفوش ان المكان ده في قلب اكبر كتله سكانيه في المدينه والعروض الفنيه المقامه علي هامش المعرض تجتذب شريحه سكانيه لم تكن لتزور وسط البلد باي حال من الاحوال . اقسم اني رايت الاجلال والتأثر في عيون حضور عرض المسرح الاسود من قاطني الكتان وعزبه محسن وسكينه والفلكي والسفن وتشاكوس والجزيره الخضراء . الدعم كده يا حضرات وصل لمستحقيه ولا لازم تبقي دين ام المعارض والحفلات في طيز بعض في وسط البلد . ارجو من الساده العاملين في دور النشر اعطاء مزيد من الاعتناء والاهتمام بزائر معرض مصطفي كامل بدون تلك النظره الدونيه القميئه .

امبارح كان صديق قاعد علي قهوه الجمل في المندره اتحدف عليه مولوتوف واتاخد منه الموبايل لمجرد ان واحد من رواد المقهي كان في حاله مزاجيه سيئه نتيجه سوء معامله العاملين  باحدي دور النشر بمعرض مصطفي كامل له فما كان منه الا ان توجه للمقهي للتنفيث عن غضبه بحجرين معسل قص . بالطبع لم يعجبه الحجر نتيجه الحاله المزاجيه السيئه التي هو فيها وقام بسب المسئول عن المعسل ( كسوة) في المقهي حتي تطورت الاحداث الي القاء زجاجات مولوتوف بين انصار الاول والثاني وضياع موبايل الصديق .

وها نحن نحاول ان ندق الناقوس ونهمس لدور النشر المتعجرفه ( تيك كير يا دور النشر تيك كير )



Thursday, October 27, 2011

الدجاجي


اهداء الي يحيي مجاهد صاحب الخالده (  الله  الوطن  فاطنه  )

الدجاجي:

تسمعهم في الموقف يقولون " فلان الفرخه جاء" . حاشاك أن تظن أن فلانا هذا وديعا مثل "فرخه" لا يا صاحبي، المذكور في غايه الشراسه، وقد أطلق عليه لقب " فرخه" لأنه مثل الفراخ يجلب " الخراء" بقدميه ’ و " الخراء " هنا هم أعداء الثوره من ركاب اشداء ورجال مرور شرفاء . الثوار يكرهون الدجاجي جدا فهو اولا لم يصبه من مغرم الثوره شيئ وفاز بمغنمها ، وثانيا لانه احمق ويقوده حمقه الي الصدام مع المرور ، وهذا الصدام يهدد كوادر الثوره كلها . لكي تواجه الدجاجي اذهب معه الي حافه الهاويه لحظتها يدرك خطورتك وينكسر شره

فيصل... تحرير
ايام الديسك والميكروباص

Saturday, October 15, 2011

الجليد




سأقوم بإخراج فيلم مستقل بنفسي
سأقسّم الشاشه فيه الي ثلاثه اجزاء عرضيه
بكل منها امراءه روسيه فاتنه
تبحث بشهوه عن ذكر شرقي هائج

سأكف عن العمل الذي يستغرق مني 16 ساعه يوميا
وسأتفرغ لتصفح الانترنت ومتابعه التعليقات علي تويتر
ولن اكثف انشطتي في ايام العطلات الرسميه
وساستمتع بالمياه الغازيه الكحوليه وقتما شئت

لن العب دور المتدين بعد ذلك
ساتعلم الالمانيه بمفردي في 7 ايام
وسانتظر تأشيره دخول لكسمبورج حيث لا وطن للعجائز هناك
وحيث يمكنك النوم حتي الظهيره بدون الكثير من المنغصات

 

برج العرب
اكتوبر 2011




Friday, September 30, 2011

حسن شيكي دودو



في اي فصل دراسي انا دخلته في المرحله الاعداديه كان في دايما ولد بيلعب دور مجنون او معتوه القريه ، حسن شيكي دودو كان بيقوم بالدور ده بامتياز .

افتكر ان أول تأوه جنسي سمعته في حياتي  كان صادر من موبايل6600 بتاع الواد عزب اللي كان قاعد ورايا ، كان حاطط عليه فيلم سكس وبيفرجه لعفيفي صديقه المقرب .

بعد اسبوع من المشاهده المستمره لفيلم السكس عزب قرر انه لازم يجرب اللي بيشوفه عملي بأي طريقه .

بعد العديد من محاولات الاقناع عزب اقنع صديقه عفيفي انه يشاركه المهمه وقررو انهم حينفذو فيلم التربل سويا  ، بس مين اللي ممكن يقبل انه يتناك من اتنين ويكون هو اللي حيتعمل عليه الحفله والتجسيد الحي لمشاهدات التربل .


النيك بالتمييز لا وجه له   
فلا تكن تيساً شديد البله
اياك تستقذر شيئا تره       
ونك ولو كلب على مزبلة


حسن شيكي دودو كان شديد الالتصاق بأمه كانت بتوصله وتجيبه كل يوم من المدرسه الابتدائيه ولما كبر واتنقل للمدرسه الاعدادي وكان بيركب قطر لوحده جابيتله كارت ميناتل علشان كل يوم بعد لما ينزل من القطر يكلمها ويطمنها انه وصل بالسلامه ، حسن كان بيقفل زرار القميص اللي فوق من غير كرافته ومعاه زمزميه اونو معلقها في رقبته بشكل دائم .
 وقع اختيار عزب علي حسن شيكي دودو علشان يشاركهم التجسيد ويكون اخ تالت ليهم  :)
 عزب نقل نفسه من التخته جنب عفيفي وبدل مع اللي قاعد جنب حسن شيكي دودو وابتدت رحله التقرب لحسن التي بدأت ببسكوت لامبادا وانتهت بمشاهده فيلم السكس علي الموبايل 6600 وهنا حسن كان جاهز تماما لانه يشارك عزب وعفيفي التجربه وتحدد يوم الخميس في الفسحه كميعاد للتجربه وعقدو العزم.


و لها هَنٌ رابٍ مجسته      
وعر المسالك حشوه وقدُ
فإذا طعنتَ طعنتَ في لَبَدٍ      
وإذا نزعت يكاد ينسد


عزب كان صايع وعارف ان الفصل كله قطع علي الموضوع وانه ممكن يتباع في اي وقت بس هو كان بيلعب علي وتر ان شغف وفضول الناس بمعرفه نتايج التجربه اكبر من حبهم للتشفي والانتقام علشان كده سرب معلومه ان اللقاء حيكون يوم الخميس علشان يشوف رد فعل الناس وفعلا اللي توقعه صح ومحدش فتن ولا بلغ  ولا حتي انا .

يوم الاربع واحنا مروحين من المدرسه اخدت حسن شيكي دودو علي جنب وحاولت اقنعه ان اللي حيعمله مع عزب وعفيفي غلط وبيغضب ربنا وانه هو اللي حيكون الخسران لانه الطرف الادني مش الاعلي في الموضوع ده بس حسن رفض يسمعلي وقالي ملكش دعوه وسابني ومشي  .

يوم الخميس حسن شيكي دودو لما نزل من القطر مكلمش امه من كابينه ميناتل وكان باين عليه انه متوتر .
 نسبه الغياب في الفصل يوم الخميس كانت صفر خصوصا مع وعد عزب انه حيصور اللقاء بالموبايل وحيبقي متاح للفرجه بعد انتهاء اليوم الدراسي واتفقو علي حمام مبني العياده الصحيه انه حيكون مكان الحدث لانه بعيد ومحدوف شويه  .


غلام وإلا فالغلام شبيهها        وريحان دنيا لذة للمعانق.


يوم السبت حسن شيكي دودو مجاش المدرسه في حركه اصابتنا وخصوصا عزب بكثير من التوتر

يوم الاحد انا كنت عند المدير في حضره والدة حسن شيكي دودو الذي تغيب هذا اليوم ايضا ويحقق معي  كمتهم بالاعتداء الجنسي علي حسن شيكي دودو يوم الخميس الماضي في مرحاض العياده الطبيه الخلفي ، حسن شيكي دودو خاف من عزب والصق التهمه فيا انا رغم ان انا الوحيد اللي حذره من الموضوع ده .

كان اسوء اسبوع ليا في حياتي قضيته متنقلا بين غرفه المدير وغرفه الاخصائي الاجتماعي مهدد بالفصل والتشهير .

 هنا الفصل عمل حركه شديده التوحد  مقاطعه كامله للثلاثي حسن وعزب و عفيفي لاجبارهم علي الاعتراف بالحقيقه وتخليصي من ذلك الكابوس المقيم وبالفعل رضخ حسن شيكي دودو للضغوط وصرح بالحقيقه كامله وانقذت من مصير مؤلم بأعجوبه .

تم فصل عزب وعفيفي من المدرسه لمده اسبوعين وقامت والده حسن شيكي دودو بنقله الي مدرسه اخري مع الاحتفاظ بكارت ميناتل والزمزميه الاونو .

يوم جمعه الشريعه وانا راكب مشروع عصافره بحري لقيت حسن شيكي دودو واقف علي البحر قصاد فندق سيسل شكله اتغير وربي دقنه وكان بيلوح بعلم السعوديه بحماسه شديده .




 
وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَّنثُورًا



Friday, September 2, 2011

البيتي بان في يد الجميع


البنيكه  واضحه وصريحه منذ بدايه انطلاقها في كشف المستور عن كثير من القضايا السكندريه الغامضه اللي بتفوح منها روائح ماسونيه واضحه زي  قضيه "الشيرنج" واسطوره "ام ماني" وصعود وهبوط "ال ديونه" وحاولت تقدم بعض التكهنات التي من الممكن انها قد تكون مفيده في بعض القضايا مثل "سنترعبود" و"ميدان الساعه" وصولا الي فضيحه "بلياردو التيتي"

ومن هذا المنطلق البنيكه ما زالت بتواصل دورها البناء والكاشف لكل المؤامرات الماسونيه السكندريه المعلقه في الهواء 


فكره سيطره العيش البيتي بان علي محال الفول والفلافل في الاونه الاخيره كانت لافته للنظر بشكل ملحوظ خصوصا مع ظهور العديد من السندوتشات التي لم تكن معروفه من قبل في جيل الاباء المؤسسين وتحمل اسماء من عينة صاروخ او فياجرا او المميز وتقريبا كلهم بيتفقو علي ان القالب الحاوي لهم هو العيش البيتي بان 

من المستحيل ان صاروخ ابو ربيع مثلا بيتعمل في عيش بيتي بان " ريتش بيك" كده مفيش مكسب والسبوبه حتروح وحتي لو افترضنا جدلا ان ابو ربيع محل كبير وممكن يتحمل الخساره الموقته في سبيل الربح البعيد المدي فكيف يمكن ان يحدث ذلك لمحال من عينه ابو اسلام وابو محمد وسعيد الطاير وهي ايضا تستخدم العيش البيتي بان !!! سؤال يطرح نفسه وبشده 

اي مواطن سكندري بيحترم نفسه اكيد لاحظ الصعود الرهيب لمحلات شهد الملكه علي حساب محلات اكثر عراقه مثل كلاسيك ومانا ولاماركيز  بالطبع لا يخفي علي احد ان تلك السلسله من محلات تتميز بالطابع السلفي المحبب اللي بيغلف معظم العاملين بها واصرارهم الدائم علي تاجيل اي عمليات بيع او شراء اثناء الصلوات الخمس المفروضه


ازاي ممكن تعمل سندوتش جبنه مقليه في عيش بيتي بان وسعره لا يتجاوز 1.30

 البنيكه بتقولك ان شهد الملكه هو الحل

شيء مذهل انك كمحل حلويات شهير تاخد ارض في طريق اسكندريه كفر الدوار ومتعملوش مصنع لمنتجاتك المتعارف عليها زي الهريسه او البسيمه او حتي الجاتوهات وتستبدل الموضوع ده بعيش بيتي بان وتغرق بيه السوق كله وبسعر خرافي في التدني وتغير المنحي الاستهلاكي في سوق محافظه بالكامل 

اصبح البيتي بان في يد الجميع وبارخص سعر للرغيف

هنا شهد الملكه بيقول للناس كلها حاجتين:

 1 مش شرط علشان انت سلفي متبقاش ماسوني وتفكر في خطط ماسونيه
2 رساله واضحه ومباشره لكل الشركات اللي بتغلف العيش البيتي بان " كس ام عيد الام"

مقر مصنع البيتي بان بطريق الاسكندريه - كفر الدوار

 

Monday, August 29, 2011

رشفه اليوم



البنيكه بتهنيء الامه المصريه بعيد الفطر المجيد
وتدعوكم لصلاه العيد علي البحر ما بين صلاه السلفيين بسيدي بشر والاخوان بمحمد نجيب


 صيف وعباده وقهوه زياده

Sunday, August 21, 2011

خضر العطار... غرفه علي سطح بيت الفن النوبي




إلي ---->   الزرطنيك

وعلي رأي المثل
" اللي يقولك قتل واللي يقولك قتل ودفن في بير السلم واللي يقولك قتل وأكل ..عيال وسخه "

 

Thursday, August 18, 2011

رشفه اليوم





بص يا باشا سعادتك لازم ترسمني لاني يحدخلك التاريخ يا إما انت حتدخلني التاريخ

 علي فكره كس امك مهو ممكن يلغو التاريخ


علي عاشور

Friday, August 5, 2011

رشفه اليوم


 

برجوله (6) ضل طول اليوم مبيخشهاش شمس ومن هنا ميه ومن هنا ميه يعنى مفيش صهد , وشبشبك الزنوبه عشان لو الحصو بيضايق رجل سعادتك


من وحي    أحييه الزرطنيك.. الزرطنيك أحييه

Friday, July 22, 2011

شياطين اسطنبول



انا استغربت اوي لما عرفت ان مجدي صابر السينارست اللي عمل للعداله وجوه كثيره والرجل الاخر هو نفسه اللي كان بيكتب سلسله الفرقه الانتحاريه اللي كانت بتصدر عن دار ميدلايت المحدوده للنشر ومعرفش ليه هي كانت محدوده

 .

رغم ان رسومات اسماعيل دياب هي اللي كانت ليها الصداره في التسعينات السعيده الا اني كنت بفضل اغلفه الفرقه الانتحاريه بالوانها الغريبه والنساء المنفلته اللي كانت ساعات بتظهر علي الغلاف بصراحه مش عارف الاغلفه كانت من تصميم مين بس كانت جذابه جدا ف الفتره دي.

المكان الوحيد اللي كنت ممكن الاقي حد بيبدل (كصص) الفرقه الامتحاريه كان راجل بيقف بصندوق خشب علي تقاطع شارع صفيه زغلول مع شارع كليه الطب في محطه الرمل قدام عينو اللي دلوقتي بقي ماكدونالدز

  .

  انا عن نفسي ارشح شياطين اسطنبول للقراءه في الجو شديد الرطوبه ده من هنا مضيق البوسفور حيرطب معاك 

Tuesday, July 19, 2011

بلياردو التيتي





انا منبهر بالحمله الدعائيه لبلياردو التيتي في الاسكندريه اظن ان دي اكبر حمله شهدتها المدينه بعد الحمله الخالده لأكاديميه الابن الصاعد

بعد ما شوفت بوستر شيك لمرشح الرئاسه المحتمل (عبد المنعم ابوالفتوح) قدام كافيه ستاربكس في سان ستيفانو أحب اهمس في اذنه بنصيحه صغيره عليك بالتيتي 


Monday, July 4, 2011

نطة اليوم




لقد اخترع المصريون القدماء الحب منذ ستة الاف عام ليتمكنوا من ممارسة الجنس مجانا


صديقه فنلنديه محبه

Wednesday, June 22, 2011

heshk beshk


randa kamel





 




anna borisova



 



Anusch alawedian






Ebru becker