Saturday, August 23, 2008

مزه مجاوره





المزه:حد قاعد هنا
ادير راسي ببطيء فتصطدم بوركك انثوي بض فوقه جسد ممتليء يرابض اعلاه صدر عرمرم وبعد لأي وصلت للرأس اخذت نفس عميق واستجمعت شجاعتي
انا:لا مفيش
المزه:طب ممكن اقعد هنا
انا:مفيش مشكله اتفضلي
المزه:طب حسيب الاسكتش احجز بيه
انا:ابتسامه بدون رد ثم النظر امامي فجأه تستدير المزه وتعطيني ظهرهافيستدير معها عنقي لاصطدم للمره الثانيه بما لا تحمد عقباه بما يضعك في المقدمه برمز الانوثه الشعبي وللحق كان الرمز علي قدر المسئوليه يحمل هموم وطنه بشموخ وعلو واريحيه في نفس الوقت
انعدام ثقه رهيب اجتاحني يتبعه احباط
تكافح لطرد هواجس المستقبل المتمثله في المحاضره القادمه كيف سيكون الوضع مع الجلوس بجانب المزه اعطائها المساحه كامله والتزحزح قليلا بعيدا عن موضع جلوسها ام الثبات علي الموقف والمكان معا ومرحب بالاحتكاك الافضل ان تحدد هي اذا وقفت ونظرت للمكان ولي قبل الجلوس فيعني التزحزح قليلا اما اذا جلست مباشره فاعتفد ان الحياه ستصبح مكان افضل
طالب مجاور:وحش معاك الجدول
انقطع حبل افكاري والتفت جانبا لاجاوب:ايوه
نفس الطالب المجاور:طب ممكن
فاقف لاخرج الجدول من جيبي الخلفي وظهري لمكان المزه المنتظر:اتفضل
استدير واعاود ادراجي اهبط بموخرتي لتصطدم بشيء لين انظر بطرف عيني لاجدها متمركزه في المكان بدون مقدمات والادهي انا ملتصق بها تماما من اين جأت ومتي لا ادري فاتزحزح من مكاني كالملسوع بدون النظر اليها
المزه:هو الدكتور اسمه ايه؟
.............................:يا باشمهندس
انا:انا
المزه: تضحك ايوه انت
انا:نادر اسمه نادر فهمي
اعطي للسوال ولها اهتمام يفوق الوصف اخرج من هذه الحاله بدخول استاذ الماده انظر حولي فاجد المدرج خاوي الا من قله
الطالب المجاور السابق:هو الدكتور ده تعبان
انا:لا تمام اوي
هو نفس الطالب:امال فين الناس؟
انا:اقولك اصل الطالب لا مواخذه يحب السيستمتيك
ط.م(طالب مجاور):ايه؟
انا:السيستمتيك يعني البقين بتوع المسائل انما ده بيدي فاندامنتال لوز
ط.م(اختصار):ولا لوز ولا جوز اهم حاجه المسائل فكك من الشرح والوهم اللي بيعيش الطلبه فيه انا حخلع بعد كده
انا:براحتك هات بس الجدول الاول .
اركز مع الاستاذ ومحاولاته المستميته لايصال المعلومه لتلك العقول البائسه امامه التي في حاجه ماسه الي فاندامنتال لا ومش اي فاندامنتال دي لوز كمان
يا عم خلينا في المزه المجاوره الكتاب قال اهم حاجه الثقه بالنفس يعني متتزحزحش اوي من جنبها عادي كانك واخد علي قعده الحريم واظهر ردود فعلك الطبيعييه في المحاضره يعني انتخ ساعه الشرح قبّل علي الكراسه ساعه مايكتب اسال المزه علي حاجه مسمعتهاش كويس بتلقائيه واياك تفشخ بقك بضحكه فاشله تفضح اللعبه
بس احه الواحد مش عارف يركز خالص في المحاضره كله يهون في سبيل المزه
الواحد عامل زي العيال الفلاحين اللي اول مره يشوفو حريم في الكليه
المزه:هو قال كم عنصر؟
دي بتسال
انا:اتنين مع اطاله النظر وضحكه خفيفه
المزه تعطي ري اكشن متجهم
ايه اللي حصل هي الضحكه مش في وقتها مش مهم الخطه ماشيه والعبره بالخواتيم
اتقل لاخر المحاضره وحاول تسالها علي اي حاجه اجابتها تحتاج جدل وانت وشطارتك
بس ايه هو السوال ؟
اه انتي بتحضري لدكتور حاتم باين عليه اشد من ده؟
بس اشد دي مش عاطفيه عايزين رقه
انتي بتحضري لدكتور حاتم؟
اه دي احسن وممكن تجيب سكه كلام يعني تقولي اه اقولها وايه؟ الفرق تقولي.........................
حوار وحيكي وميكي كده تمام اوي خلاص ركز وضبط حالك واسال في الوقت المناسب
الاستاذ:نكمل بكره
ها قد حانت ساعه الصفر
انا:اغلق غطاء القلم والتفت مبديا علامات الاهتمام
انت بتحضري لدكتور حاتم؟
المزه:لا اصل المحاضره بتبقي زحمه
دي ردت وزودت عن لا يعني ادت ملاحظه يعني مهتمه الله عليك تسلم رجليك
المزه:ليه انت ناوي تسيب نادر
السؤال ده لمين ليه الله ايه يا ابني الحلاوه ده فاجر والله العظيم ما الحياه سهله اه
انا:لا انا مرتاح مع ده
المزه:وانا كمان
خلاص كده المزه دي جت سكه بيس
انا:انت اسم......
طالب ليس بمجاور:علااااااااااااااااااااااااا بينادي من بعيد اصله مش مجاور
المزه:ايوه يا تامر عن اذنك يا باشمهندس
انظر للفراغ بعد مغادره المزه لبرهه ثم التفت للطالب المجاور:هو ميعاد دكتور حاتم امتي؟


*****************************************************

Post a Comment