Friday, June 15, 2012

العامه للورق






اللي لاحظتو في الجماعه بتوع كفر الدوار انهم بياكلو في النهار علي مرتين مرة الصبح ومرة بعد صلاه الضهر قبل العدا بتلات ساعات و بيلبسو بنطلونات قماش من اللي حجرها واسع علشان تبقي مهويه علي البضان طول الوقت وبينتعلو شبشب جلد مفتح من كل الجوانب بيبقي مهوي علي رجلهم وسهل انك تخلعه لما تتوضي لصلاه الضحي او صلاه الضهر وسهل انك تخلعه برده لما تحب تنضف بين صوابعك  وتطلع الفتايل السودا وانت بتتجاذب اطراف الحديث مع زميل اخر من كفر الدوار وبيفضلو  ان ساعات اليد  تكون واسعه علشان طول الوقت يهزو في ايديهم علشان ينزلو الساعه من الساعد لحد الرسغ .
الاسباب اللي فاتت دي بتدي مؤشر عن هما ليه بتكون اعضائهم مرتاحه ، مستكينه ، مفيهاش اعوجاج وبيعيشو لفترات طويله .
الاريحيه اللي في الحياه دي خليتهم يبقو مكسلين ينطقو الكلام كامل يعني مثلا بيقولو علي رمضان " رمضا " او علي جبريل " جبرَ " او بمعني اخر ان اخر حرف بيتحذف خصوصا لو قبليه حرف متحرك .




العامه لصناعه الورق كانت ومازالت اكبر مجمع لصناعه الورق في افريقيا والشرق الاوسط من حيث المساحه فقط ( 166 ) فدان ،  في منطقه الطابيه علي طريق الاسكندريه - رشيد . تأسست علي يد عبد الناصر 1957 بتكنولوجيا المانيه وبمساهمه يابانيه .



الغالبيه اللي اشتغلت في الشركه كانت من كفر الدوار ومراكز اخري قريبه من الطابيه وكان دايما فخر الشركه في الوقت ده انهم بيصنعو ورق كتابه ابيض وبالتالي كان بيضطر قاطني كفر الدوار من العاملين في الشركه تكرار كلمه ورق كتابه من باب التفاخر علي زملائهم من العاملين في صباغه البيضا او كفر الدوار للغزل . 

سياسه الحذف والتخفيف والتفخيد لعبت دور محوري في استحلاب اسم جديد ببشركه عرفت به فيما بعد واصبح رمز لصناعه الورق مش بس في مصر ولكن في شمال افريقيا كله  ، ركز معايا

                                                ورق كتابة

                                                  ورأ كتابة

                                                   ورأكتا 

                                                    راكتا 



بقي الاسم الرسمي للشركه بعد كده هو  "راكتا "  وظهرت شركات ورق تانيه انتحلت نفس الاسم زي  "كارتا " في مدينه اكتوبر الصناعيه وزي شركه  " فارتا " اللي بقت بتاعت بطاريات عربيات بعد كده

  • اي حد دلوقتي لو قولتله العامه لصناعه الورق مش حيعرف انت بتتكلم عن ايه انما لو قولتله راكتا حيبتسم ويقولك " ياه مش دي اللي في الطابيه ، هي لسه متخصخصتش لحد دلوقتي ؟؟ " 





Post a Comment