Sunday, June 5, 2011

كيله وسيله




وقعت هذه الحادثه في احد ازقه الجزيره الخضرا بمنطقه درباله

اللي بيقول ان الشرطه لسه مرجعتش وان في انفلات امني وان ده الشيء الاساسي اللي معطل عجله الانتاج عن الدوران عايز اقوله (حمرا)

كالعاده محمود عسل كان مدور عجله الانتاج وواقف بنصبايه عسل وطحينه وزتون اسود علي اول الشارع
 وكالعاده برده ابن ام كطاطا كان واقف بيبع بيسه علي اول الزقاق برده ومفيش اي عجل متعطل ولا حاجه .

هل بقي ذنب الشرطه ان يجيلك واحد ملتحي ويصر علي ان ابن ام كطاطا ميصحش يقف يبيع علي مدخل الشارع بحجه ان الحريم طالعه داخله طول النهار وان الاشكال اللي بتيجي تقضي من ابن ام كطاطا مش ولابد يعني .

طيب مهو ابن ام كطاطا بيبع من زبلين سنه والراجل الملتحي جاره من زبيلن سنه برده والحريم طالعه داخله الشارع من نفس المده اشمعني اليومين دول يعني وكمان مهو محمود عسل عامل اشغال طريق وده برده مش في الاسلام زي البيسه بالظبط ولا علشان محمود عسل ملتحي هو راخر.

طبعا ابن ام كطاطا شبط مع الملتحي راح محمود عسل انحاز للملتحي راح اخو ابن ام كطاطا نزل من بيتهم وانحاز لاخوه راح ابن محمود عسل نط من الشباك لانهم ساكنين في الدور الارضي وانحاز لابوه راح واحد من اللي كانو بيقضو من ابن ام كطاطا انحاز لابن ام كطاطا .

 بقت المعركه تلاته ضد تلاته واكيد كفة ابن ام كطاطا هي اللي رجحانه، راح واحد من بيت محمود عسل نزل هو وصاحبه يسلكو العركه قام الواد اللي كان بيقضي من ابن ام كطاطا مناوله واحده بالمطواه في دراعه بغشوميه قطعله وتر.
هنا بقي الزقاق زاط علي ابن ام كطاطا واخوه واللي كان بيقضي منه .
الانسحاب التكتيكي كان هو الحل الوحيد قدام ابن ام كطاطه واللي معاه راحو طالعين بيتهم وقفلو الباب الحديد وطلعو علي السطوح .

طبعا محدش في البيت بتاع ابن ام كطاطه قدر ينزل يفتح الباب للجحافل اللي تحت في الزقاق خوفا من الجحافل ومن ابن ام كطاطا برده.

السطوح كان في ازازتين حاجه ساقعه وخرقه قديمه وجركن بنزين .

لو تاخد بالك انا راسم موتوسيكل في الصوره اللي فوق ده بتاع اخو ابن ام كطاطا  اصله شغال في كوبانيه الميه فني ومستلمه عهده وعلشان كده في جركن بنزين علي السطوح مش من اجل الحبكه الروائيه خالص يا خفيف.
كالعاده اي شاب ساذج حيقولك ازايز وخرقه و بنزين يبقي حيعملو مولوتوف كالعاده ويحدفو علي الناس اللي تحت مش بقولك ساذج يا باشا هما ازازتين بس مش حيعملو حاجه مع البشر اللي تحت دي.

في الرسمه اللي فوق برده لو مركز انا كاتب ان الزقاق ضيق جميل كده راح المعلم اللي علي السطح دلق من الجركن بتاع البنزين علطول علي بلكونات الزقاق بما فيها من غسيل او قماش ستاره البلكونه وعلي الناس اللي في الزقاق وقام عمل فتايل من الخرقه وولعها ورماها (حركه صايعه نيك).

طبعا انت متخيل ردة فعل الناس ايه لما تتحول سماء الزقاق الي قطع من الجحيم يتساقط عليهم ولما تمسك النار في كابل الكهربا العريان اللي من ايام شركه ليبون الفرنساوي.
طبعا ابن ام كطاطا كسب والناس هربت من الزقاق وبحركه تخلوا من رجوله كلمو مأمور قسم شرطه المنتزه(نياهاهاها)

 ظالمين انتم العالم دي علي فكره انت لو مكان مأمور القسم حتيجي لامؤاخذه في الظمبليطه دي؟؟ طيب لو ابن ام كطاطا رمي حاجه علي الظابط قام الظابط ضرب عليه نار موته حيبقي ابن ام كطاطا شهيد ثوره ، يعني كسم الناس علي كس ام ابن ام كطاطا  ومش رايح، بس كلمه للتاريخ الراجل جه الزقاق وخبط علي الباب والناس فتحتله وطلع مسك ابن ام كطاطه واخوه والولد اللي معاهم من علي السطوح وطلع بيهم علي قسم شرطه المنتزه ( علي فكره بنفس السهوله اللي كتبت بيها الجمله اللي فاتت دي ولا كأنه طالع يحصل وصل غاز) فين بقي الانفلات الامني !!!

عم علي ابو كطاطا كان في مستشفي االميري ساعتها محجوز ، حد من الزقاق كلمه وحكاله اللي حصل لعياله راح الرجل عمل محضر في القسم ضد اسلام سمك كإجراء احترازي بيتهم فيه اسلام سمك انه اتهجم عليه وضربه وبعد لما اخد رقم المحضر رجع علي الميري تاني من غير ما يكلم او يطمن علي عياله.

اسلام سمك ده القطب التاني في الزقاق مع ابن ام كطاطا ده سعادتك فاتح سايبر وعنده ترابيزه بلياردوا حتلاقيه بيعرج شويه ده بسبب انه اخد طلق ناري في ركبته من يجيي سنتين بسبب مشاده بينه وبين مجموعه عرباويه من شارع 30 ( قرايب العتي عضو مجلس الشعب عن دايره المنتزه 2000) وهو اللي تزعم حشد الناس في الزقاق ضد ابن ام كطاطا عم علي عارف ان ده الوحيد اللي ممكن ياخد حق الزقاق من عياله الاتنين.

طبعا اسلام سمك علي علاقه كويسه حتي الان بمخبر في قسم المنتزه بعد لما عم علي عمل المحضر المخبر اتصل باسلام وبلغه بإن في حد اسمه علي .... عمل ضده محضر بالتعدي


طبعا بعد لما الاهالي طفت النار اللي في الزقاق عملو قعده عرب بقياده اسلام سمك وخدو قرار ان عيله كطاطا كلها تعزل من الشارع يا اما عيال كطاطا الولاد الاتنين يتقتلو.

اسلام سمك اخد موتوسيكل اخو ابن ام كطاطا رهينه.

 يوم الجمعه بعد الصلاه كانت في مظاهره حاشده طلعه من درباله بتنادي بالدستور الاول قبل انتخابات مجلس العشب و اسلام سمك كان قاعد ساعتها علي الموتوسيكل علي اول الزقاق مستني ابن ام كطاطا يجيي علشان ينتقم.



كيله وسيله: يعني كلام كتير بلا فائده
يقضي: يعني يشتري مخدرات من ديلر
زبلين: يعني زبروميت يعني عدد كبير

 






Post a Comment