ميكروباص ( سيدي بشر- المنشيه ) ب 1.25
ميكروباص ( العصافره – المنشيه ) ايضا ب 1.25
لطالما تسألت ما الذي يجبر أحد السائقين علي الذهاب الي العصافره طالما أن في إمكانه الذهاب إلي سيدي بشر وبنفس الأجره
يوميا اثناء الذهاب لعملي انتظر كارثه امتناع سائقي الميكروباصات عن ارتياد العصافره والاكتفاء بالوقوف بسيدي بشر عملا بنظريه ( وليه يا ابني تخسر مدام في ايديك تكسب )
ولكن أقسم بالله ان تلك المعجزه تتكرر امامي مذ بدء إدراكي للأشياء
ميكروباص العصافره يجاور ميكروباص سيدي بشر في موقف المنشيه في رضي وتسامح يحسدو عليه
ولعمرك لتجدن الميكروباصين لا يجور احدهما علي رزق الاخر
بل إن سائقي العصافره هم الأكثر بحبوحه في العيش وسعه في الرزق علي خلاف كل التوقعات
وأكاد أقسم أن:
تسعه اعشار الرزق في العصافره
* الميكروباص : المشروع
* في الترتيب الجغرافي تأتي سيدي بشر أولا ثم العصافره علي نفس الخط
5 comments:
المشكلة في المندرة و ابوقير و مندرة عبناصر و مندرة كورنيش
ابننا المؤمن
:)
أنا فعلاً نفسي أفهم الحتة دي .. على أي أساس بتلاقي السواقين فجأة كدة مجمعين إن محدش رايح أبو قير دلوقتي .. كل ما توقف مشروع "أبو قير ياسطة ؟؟" يرد عليك بمنتهى البرود و إنت في قمة الإستعجال و الغضب "منضرة" .. "لية منضرة يا عم بس ؟؟ لية ؟؟ مالها أبو قير ؟؟" .. غالباً بيبقوا متفقين أو ماشيين بجدول معين أو حاجة كدة ..
أعتقد ان السبب لأن كل سواق بيبقي ليه موقف بيرجعلوا ومعروف فيه وبيحمل من غير حد ما يشاكله فكده كده مكانه محفوظ وده اللي بيخليه يروح العصافرة
ana shayef en el fekra en kol ma tezawed el masafa teksar el rokab aktar y3ni keda nas kteer hatenzel fi sidi beshr wenta te7amel tany mn sidi beshr lel 3asafra wa hakaza gher beta3 sidi beshr mota2aked en kolo hayenzel sidi beshr we dah elly beyekhaleeh yezewad ogroto le 1.25 le 2n mafeesh forsa yeksar el rokab
Post a Comment